Onlangs raakte ik met een directeur van een middelgroot financieel adviesbureau in gesprek over een van mijn stokpaardjes. Hoe kan je personal branding inzetten binnen organisaties. Om op die manier zowel het ‘merk’ te verstevigen als te werken aan de persoonlijke ontwikkeling van je professionals en ze daarmee blijvende te binden. ‘Sterke merken maken mensen sterk, en sterke mensen maken merken sterk’ is dan mijn leus!
‘ Als het bouwen van een corporate brand jaren duurt, dan kost het ook jaren voordat een personal brand waarde krijgt. Dan zijn in de huidige arbeidsmarkt professionals weer aan een volgende stap toe’, was zijn belangrijkste bezwaar van mijn stelling. Tja, dat kan ik wel begrijpen. Angst dat je vooral aan het opleiden bent voor de concurrent dan wel dat je eigen concurrenten in de markt zet (freelancers). Geloof toch dat dit een korte termijn politiek is. Personals branding moet dat juist ook ingezet worden al middel om mensen te blijven binden en boeien. Binden dat wellicht ook nadat ze dat uiteindelijk die stap gezet hebben richting freelancer. Beter een freelancer die zich profileert als ‘empowerd by my former employer’ dan een freelancer die weggaat omdat hij/zij zich niet kan doorontwikkelen…
We kwamen er nog niet helemaal uit... Moet dat stokpaardje maar een snel uit gaan werken in een concreter standpunt...
2 opmerkingen:
Herkenbaar verhaal en een lastig dilemma. Ik weet dat je aan een artikel werkt hierover. Ben benieuwd...
@Frans. Ben druk bezig met eerste versie, die ga ik hier achter laten voor commentaar en aanvullingen...Moet binnen een week er op staan.
Een reactie posten