maandag 25 januari 2010

Gaat Associates Flametree achterna?




Vorige week heeft ABN/AMRO de stekker uit haar online ondernemersnetwerk Flametree getrokken. Dat roept de vraag op wat de bank met haar jobboard voor interimmers Associates gaat doen? Ligt voor haar het zelfde lot te wachten? Directeur Arno Zondag werpt die suggestie in ieder geval verre van zich.
Associates als leidende marktpartij 
Flametree werd anderhalf jaar geleden gelanceerd door de ABN/AMRO en moest uitgroeien tot een online ondernemersnetwerk gericht op het MKB. Uit het bericht over de beëindiging van Flamtree wordt duidelijk dat ABN geen geld meer wil investeren in dat initiatief. Ongeveer tegelijkertijd met Flametree kwam de bank tot veler verrassing met Associates, het online matching-systeem voor interimprofessionals. Associates werd gelanceerd met de ambitie om uitgroeien tot dè plek waar inlenende organisaties en interimmers eenvoudig en rechtstreeks zaken met elkaar kunnen
doen tegen relatief lage kosten. Er vooral op gericht dus om de schakel van bureaus in het inkoopproces weg te nemen. Gezien de investeringen en het media offensief waarmee de lancering gepaard ging, werd er intern verwacht dat Associates in korte tijd een substantieel marktaandeel zou verwerven. Met als doel de grootste werkgever van Nederland te worden, stelde Arno Zondag, initiatiefnemer en directeur van Associates, in april ’09 in een artikel over jobboards voor interimmers.
Ambities niet waar gemaakt 
Associates heeft die ambitie tot op heden niet kunnen waar maken. Op de site zijn voornamelijk opdrachten te vinden van de ABN/Fortis combinatie, waarmee de indruk blijft dat Associates niet veel meer is dat een inkoopbureau van die bank. Sporadisch zijn er opdrachten te vinden van andere organisaties. Maar daarmee zullen de miljoenen investeringen die zijn gedaan in het backoffice systeem, die overigens prima in elkaar zit, niet terugverdiend worden. Daarbij heeft Associates zich ook genoodzaakt gezien een deel van haar businessmodel om te gooien. Waar aanvankelijk interimmers moesten betalen om opgenomen te worden in het systeem, is inschrijving nu gratis en betaal je pas nadat je gematched wordt. Dat zal de drempel voor veel interimmers verlagen om zich aan te melden, maar het haalt ook de eerste geldstroom weg. Arno Zondag van Associates heeft een ander kijk op de ontwikkeling van zijn platform: “Sinds onze soft launch oktober 2008 (hard launch januari 2009) nu een goed jaar bezig en zeker niet zonder resultaat: preferred supplier bij ABN AMRO (logisch), maar ook bij De Belastingdienst, Ministerie van Financiën en Fortis Bank Nederland (lijkt logisch, is het niet). Stuk voor stuk opdrachtgevers van formaat, die pas in zee gaan met een leverancier, als men het volledige vertrouwen heeft in hun propositie en werkwijze.” Zondag erkent dat het gebrek aan diversiteit van opdrachten een zwak punt is. Hij belooft voor 2010 dat minimaal 10 opdrachtgevers zich aansluiten. Het moet gezegd worden dat Associates zelfstandigen in staat stelt om zonder tussenkomst van de traditionele bureaus genoemde bastions binnen te komen. Dat was voorheen onmogelijk.
Strijdbaar tegen de gevestigde orde
Het wegdrukken van die bureaus is altijd een grote drijfveer geweest voor Zondag. Associates laat anders dan bijvoorbeeld Freelance.nl geen opdracht van bureaus toe. Arno Zondag blijft in een reactie strijdbaar: “Wij (hebben) een dusdanig geluid in de markt laten horen, dat de gevestigde orde per direct is overgegaan tot verlaging van hun marges. Waarvan de interim professionals direct profiteren, evenals de opdrachtgevers. Hiermee hebben de traditionele dienstverleners tijd gekocht, niet meer dan dat. Want een goede intermediair onderscheidt zich natuurlijk niet alleen in haar prijsstelling, maar steeds meer door haar volledige pakket aan dienstverlening” Associates lijkt zelf ook tijd te kopen door op zoek te gaan naar een strategische partner. In de markt gaat sinds de herfst het geluid rond dat Associates zo´n partner zoekt. Alhoewel Zondag op dit punt niet inhoudelijk wilde reageren, lijkt die samenwerking in een afrondende fase. Daarmee zal Associates, anders dan Flametree, minder afhankelijk zal zijn van het geduld van de kasbeheerders van de ABN/AMRO. Desalniettemin Associates heeft nog een lange weg te gaan om de investeringen terug te verdienen en de eigenaren van bemiddelingsbureaus echt zenuwachtig te maken.

6 opmerkingen:

Anonymous zei

Bas van de Haterd (op rectec):

Tja, ik verbaas me in deze gevallen altijd vooral over de ‘miljoenen’ die in het back end systeem zijn gestopt. Dat is de reden waarom dit soort dingen in mijn optiek nooit, echt nooit, werken als ze door een groot bedrijf worden opgezet. Zo’n systeem kan je makkelijk voor enkele tienduizenden euro’s bouwen als je een goede ondernemer hebt die weet wat hij wil en zichzelf niet meteen loon toekent. Juist daar zit vaak het probleem vrees ik, deze mensen moeten direct geld eraan verdienen en ik vrees dus het ergste.

Anonymous zei

@Bas,
in de software is niet zoveel geld gaan zitten. De software willen ze graag als USP neer zetten en daarom wellicht dat de indruk ontstaat dat het zoveel geld zou hebben gekost. De personeelskosten en met name de marketingkosten vormen de kosten. In totaal is er 1,3 miljoen geinvesteerd en zou het inmiddels zelfs een kleine winst maken.
vriendelijke groet,
Maarten Wienbelt

Hugo-Jan zei

@Maarten,
Ik weet ook niet precies hoeveel geld er in gestoken is. Associates heeft op een slimme manier partijen achter de schermen aan elkaar gekoppeld. Kijk toch echt wel de indruk dat er aardig wat man-uren in zitten, ook van die partners (zit ws niet in de kosten). Gezien de lage marges moeten ze aardig wat uren wegzetten om uit de operationele kosten te komen, laat staan als de afschrijvingen worden meegerekend.

Karl van der Horst zei

Karl v.d. Horst (op RecTec):

Interessant is het statement over “minder schakels”. Schijnbaar telt dat alleen als men zelf niet als schakel geteld wordt. Associates neemt dezelfde rol in en was/is (veel) duurder dan de oplossingen die geboden werden. Hebben we het voor het gemak niet over de giga kosten aan PR-geld dat erin gepompt is. Zal dat alleen de ABN AMRO (lees: de belastingbetaler) geld gekost hebben of zal de aanbieder van de vertrouwenwekkende propositie ook pijn lijden in zijn portemonnee ? Mag ik zeggen dat ik dat betwijfel ? Want dat zou niet passen bij de definitie van een Zondagskind.
In ieder geval kan geen gebrek aan commercieel talent verweten worden, want nu staat er een ander paradepaardje: “de marktplaats”. En weer (!) overheid die de basis voor de start gesubsidieerd heeft.
Toch is het wel bijzonder te noemen dat het ene bedrijf mogelijk verdwijnt en er een ander bedrijf (van eenzelfde aandeelhouder) de weg weet te vinden (vanuit het niets) en bij grote (overheids)partijen binnen weet te komen (hmmm, toch een Zondagskind).
De zelfstandigen moeten dit soort veilingplaatsen met minder transparante opbrengsten massaal negeren en heel snel eigen platforms hebben en op zoek gaan naar partijen die daarin echte openheid en eerlijkheid bieden.
Hopelijk leert men hieruit dat het platform dat inkopen, HR en Vendor-management moet dekken NIET in een electronische kaartenbak af te handelen is. Contracten en HR zijn en blijven PEOPLE-business en daarvan is de basis: betrokkenheid.

Anonymous zei

@Hugo-Jan,
De marges zijn marktconform voor contractbeheer en payrolling zijn ze zelfs aan de hoge kant. De software heb ik overigens mogen bewonderen en heeft absoluut leuke futures. Maar er is veel soortgelijke software voorhanden. Ik geloof dus niet dat daar het grote geld in gestoken is. De investering zit met name in tijd van mensen en media zoals Karl ook aangeeft en ik vermoed kosten die betaald moeten worden aan de incubator.

@Karl als de ABN AMRO niet in overheidshanden was gekomen had jij er dan anders tegen aangekeken? Ze waren hier namelijk al mee bezig voor dat de crisis uitbrak.

Maarten Wienbelt

Niels van Berkel zei

Niels van Berkel (op RecTec)
De vraag is of het in het belang van interim professionals (en dus van opdrachtgevers) is dat Associates met alle geweld de tussenschakel van de bemiddelaars probeert uit te schakelen. Goede bemiddelaars die in een niche daadwerkelijk specialist zijn kunnen altijd waarde toevoegen aan de markt en dus (interim) professionals en opdrachtgevers aan elkaar koppelen die elkaar anders niet gevonden zouden hebben.
Die rol kan Associates gezien hun in de praktijk beperkte werkveld niet bieden. Die beperking versterken ze doordat het er op lijkt dat Associates zelf nota bene de rol van een bemiddelaar aanneemt. Zij sluit immers zelfstandig preferred suppliership agreements af met tot op heden voornamelijk aan de overheid gerelateerde organisaties.
De opmerking “Schijnbaar telt dat alleen als men zelf niet als schakel geteld wordt.” is daarom een zeer terechte.
De markt wordt er niet transparanter door, er wordt door Associates alleen een blackbox naastgezet.
De handschoen die geworpen wordt om “snel eigen platforms [...van...] partijen die daarin echte openheid en eerlijkheid bieden.” wordt in ieder geval sinds kort opgepakt.

Een reactie posten